Idén ősszel immáron második alkalommal rendeztek Katasztrófa Napot a PTE Általános Orvostudományi Karán. Az október 14-én lezajlott esemény során egy földrengést szimuláltak, a kar Orvosi Készségfejlesztő és Innovációs Központjában 50 hallgató és egy nagyjából 30 fős demonstrátori bázis próbálhatta ki, hogyan cselekedne egy ilyen vészhelyzetben, milyen ellátást nyújtana a sérülteknek. Szabó Blanka riportja
A programot először tavaly rendezték meg, hallgatói kezdeményezésre. Az idei megmérettetés, ahogy a 2022-es is, az Emergency Society (Sürgősségi Társaság), a Surgical Society (Sebészeti Társaság), az Orvosi Készségfejlesztő és Innovációs Központ, az Angol-Német Hallgatói Önkormányzat (EGSC) és az ÁOK HÖK segítségével jött létre.
A Katasztrófa Nap lényege az volt, hogy a hallgatók átélhessék, hogyan is lehet a legmegfelelőbben cselekedni egy vészhelyzetben. A programok forgószínpad-szerűen követték egymást: több szobában és folyosón keresztülhaladva, még a vészkijáratokban is voltak állomások, ahol a csapatoknak szembe kellett nézniük a „földrengés” következményeivel.
A hallgatóknak az egyszerű újraélesztés és vérzéscsillapítás mellett töréseket kellett rögzíteniük, varrásokat kellett végezniük, gyakorolhatták a légúti idegentest-eltávolítást, a fejsérülések ellátását, valamint a különböző sérültszállítási és mentési módokat, emellett a leendő orvosok szimulátoron is gyakorolhatták a katasztrófaszituációval összefüggő teendőket.
A valósághűséget kilenc "színész" is segítette, akiken a résztvevők gyakorolhatták a triage lépéseit. A színészek segítségével komplex anamnézis felvétele történt, emellett reagáltak bizonyos ellátásokra.
A verseny egyik fontos eleme a peer-peer teaching volt. Az állomásokra érkezőket olyan hallgatók segítették, akiket előtte fontos, az adott állomásnál kiemelten szükséges elméleti és gyakorlati tudásanyagra képeztek ki.
„A tavalyi évünk kétségtelenül sikeres volt, a jelenlegi év alapján ugyanezt látom. Az állomásokról érkező visszajelzések eddig kifejezetten pozitívak voltak, ami jól mutatja, hogy az emberek elkötelezettek a téma iránt. Minden résztvevő elismerő oklevelet kapott, hiszen mindannyian kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. Mindenki azért volt jelen, hogy tanuljon, és ezt lehetővé is tettük számukra” – mondta dr. Alan Ahmed Abada, az esemény egyik főszervezője. Mint fogalmazott, a legfontosabb tanulság az, hogy a diákok elégedettek.
„Örömmel tölt el minket, hogy az új és felújított készségfejlesztő központot pontosan arra használjuk, amire tervezték” – tette hozzá.